قرآن

حفظ قرآن ، حافظ قرآن ، روش حفظ ، کلاس حفظ غیرحضوری

قرآن

حفظ قرآن ، حافظ قرآن ، روش حفظ ، کلاس حفظ غیرحضوری

نکات حفظ جزء 11

نکات مهم برای راهنمایی در یادآوری محفوظات جزء یازده:  

توجه: مطمئنا دانستن ترجمه ، مفاهیم، تفسیر و شان نزول آیات بهترین راهنما برای یادآوری آیات است ولی راههای میان بری برای خودم در نظر گرفتم که شاید به دردتون بخوره:   

*-ص203: انتهای آیات 97 ، 98 و 99 به ترتیب ( والله علیم حکیم   ،   والله سمیع علیم   و   ان الله غفور الرحیم )  است که  انتهای آیات 102  ،  103  و 106 ترتیب آنها بالعکس می شود یعنی  ((ان الله غفور الرحیم ،   والله سمیع علیم   و   والله علیم حکیم   )

*-ص204: تنها در آیه 111 سوره توبه کلمه انفسهم مقدم بر اموالهم دریک جمله  آمده است .

*-ص204 : انتهای آیه 111 جمله  " و ذالک هوالفوز العظیم " می باشد که با انتهای آیه 72 همین سوره  " ذالک هوالفوز العظیم "  کمی متفاوت است و بخاطر مشابهت مکانی در صفحه بایستی دقت نمود تا جابجا خوانده نشود .

*-ص207: انتهای آیه 125 جمله  "و ماتوا و هم کافرون"  می باشد که با جمله  "وماتوا و هم فاسقون"  در آیه 84 همین سوره نباید اشتباه کرد .

*-ص 209 : دو آیه 6 و 7 سوره یونس با کلمه " انّ "  آغاز می شود این راهنمایی جهت انتقال صحیح صفحه خیلی مفید است . ضمنا ترتیب آیات این صفحه را خوب تمرین کنید در آینده صفحات مشابه است که تسلط قبلی شما به این صفحه برای تمییز آنها بسیار لازم است .

*-ص211 : آیه 21 با کمی تفاوت در سوره های دیگر تکرار شده که بایستی با دقت حفظ و مرور شود .

*- ص 215 : آیه 54  بایستی با دقت حفظ و مرور شود .

*- ص216 : ترتیب آیات صفحات 212 ، 214 و 216 را خوب دقت کنید تا انتقال آیات به یکدیگر صورت نگیرد .

*-ص216: آیات انتهایی صفحات 212 (آیات32 و 33) ، 214(آیات51 ،52 و 53) و 216(آیات 69 و 70) را خوب دقت کنید تا انتقال آیات به یکدیگر صورت نگیرد .

*-ص217: به تشابه آیه 75 با آیه 103 سوره اعراف دقت کنید تا اننتقال آیه صورت نگیرد .

*- ص220 : آیه 106 در این صفحه با آیه 76 سوره مائده در صفحه 120 خیلی مشابه است و بدلیل مشابهت مکانی انتقال به یکدیگر صورت می گیرد .

*- ص221 : حتما سوره یونس را در فاصله زمانی منظم مرور نمایید ، ضمنا حفظ شماره صفحات و آیات این سوره جهت تسلط بیشتر توصیه می شود .

مفاهیم

*-ص203: این آیه که بیان کننده‏ى آگاهى خدا و پیامبر و مؤمنان از عملکرد ماست، همان عقیده‏ى شیعه را مبنى بر «عرضه‏ى اعمال» بر اولیاى خدا بیان مى‏کند. این عرضه، روزانه یا هر هفته و هر ماه انجام مى‏گیرد و اگر اعمال ما خوب باشد، اولیاى خدا از ما شاد مى‏شوند و اگر بد باشد، نگران و اندوهگین مى‏گردند. ایمان به این عرضه‏ى عمل، در ایجاد تقوا و حیا مؤثّر است. امام صادق علیه السلام فرمود: اى مردم! با گناهِ خود، رسول خدا را ناراحت نکنید.

به گفته‏ى روایات، مراد از «الْمُؤْمِنُونَ»، امامان معصومند که خداوند آنان را از اعمال ما آگاه مى‏سازد

*-ص207 : همانا پیامبرى از خودتان به سوى شما آمده است که آنچه شما را برنجاند بر او سخت است، بر هدایت شما حریص و دلسوز، و به مؤمنان رئوف و مهربان است.

نکته‏ها:(خداوند جز بر پیامبر اسلام، بر هیچ یک از پیامبران دو نام از نام‏هاى خویش را اطلاق نکرده است. «رَؤُفٌ»، «رَحِیمٌ» توجّه به صفات رهبران آسمانى که در این آیه مطرح است و مقایسه‏ى آنها با صفات دیگر رهبرانِ بشرى، لطف خدا را به بشر و لزوم اطاعت مطلق از این گونه رهبران را نشان مى‏دهد)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.